Komalı Piyano ta 1980’lerden beri Sn. Erol Sayan ile sohbetlerimizde kendisinin dile getirdiği bir konuydu. Gerçi o zamana değin Geleneksel Türk Müziği piyanosunun tanbur olduğu, elde edilebilen sesler manasında söylense de, piyano ile tanbur arasında kullanım olarak çok fark vardı. Bugünlerde genç bir müzisyenimiz İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Müziği Devlet Konservatuvarı öğrencisi 17 yaşındaki Güneş Yakartepe KOMALI PİYANO(*) idealinin iddialı bir icracısı olarak sesini duyuruyor. (MUSİKİ DERGİSİ – Ayhan Sarı – Eğitim Haberi)
Güneş Yakartepe, müziğe 3. sınıfta blok flütle başlamış. Mühendis anne babanın da desteğiyle özel hocalar sayesinde kısa sürede birçok enstrümanı çalmaya başlamış ve birçok çalgıyı icra edebiliyor.
Altıncı sınıftayken annesinin aldığı akustik piyanoya duyduğu ilgi ve merak 8. sınıfta Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuvarı’na girerek orta okul ve liseye burada devam etmesini sağlamış ve piyano bölümünden mezun olmuş.
Güneş Yakartepe, Komalı piyano hakkında şunları söylüyor:
“Normalde her oktavda 12 ses varken. Bu piyanonun 1 oktavında 53 sesi ayarlayıp verebiliyorsunuz. Bu piyano elektrikli. Akustik piyanomda daha çok klasik çalışmaları komalı piyanomda ise Türk müziği ve saray müziği çalışmalarımı seslendiriyorum. Açıkçası bu piyano Türk Müziği içinde geliştirilmedi. Yabancı bazı ülkelerin ulusal müziklerinde kullanılmak için ayarlanabilir komalı piyano geliştirmişler. Onlarınki daha matematiksel olduğu için bizim Türk Müziğine uymuyor. Ara sesleri bulabilmek için tanbur, ney, kaval ve ud gibi enstrümanları kullanıyorum. Tabii ki bunu yapabilmek için iyi bir kulağa sahip olmak gerek.
“Piyanoyu ve Türk Müziğini çok seviyorum. Dolayısıyla ne piyano için Türk müziğinden vazgeçerim ne de Türk müziği için piyanodan. Bu şekilde ikisini de birleştirdiğimi düşünüyorum. Türk müziği dipsiz bir kuyu, biraz daha indikçe farklı bir şey keşfediyorsunuz. Türk müziğinin derinine indikçe piyanoyla tam olarak çalamıyorsunuz. Makam ve komaları bilmek gerekiyor. Bunun akustik piyanoyla mümkün olmadığını gördüm. Babam daha sonra yurt dışındaki fuarlarda araştırdı. Japonya’dan komalı piyano ithal ettik. Bunu öğreneceğim kimse yoktu ve bu beni daha çok araştırarak öğrenmeye yönlendirdi. Çala çala yumuşattım ve daha ruha dokunur hale getirdim.”
Güneş Yakartepe’nin babası Mehmet Yakartepe: “Enstrümanların temini ve eğitimlerinin önemli bir bütçe gerektirdiğini söylemem gerek. Güneşin çalgıları ve müzik eğitimi için şu ana kadar yaklaşık 150 bin dolar kadar bir harcama yaptık. Yurt dışında müzik fuarlarına gittim müzik aletlerini inceledim.
Güneş Yakartepe’nin babası Mehmet Yakartepe: “Enstrümanların temini ve eğitimlerinin önemli bir bütçe gerektirdiğini söylemem gerek. Güneşin çalgıları ve müzik eğitimi için şu ana kadar yaklaşık 150 bin dolar kadar bir harcama yaptık. Yurt dışında müzik fuarlarına gittim müzik aletlerini inceledim. . Güneşe Yurtdışından ve Yurtiçinden 110 müzik aleti aldım. Almaya da deva ediyordum. Güneş onları eğlence, oyuncak ve hobi gibi görüyordu. Yurtdışı Müzik mağaza ve fuarlarda tek gezmediğim, ilgi duymadığım bölüm Akustik Piyano Bölümü idi. Ben Asla Akustik piyano almak istemedim. Tek almak istediğim müzik çalgısı Piyano idi. Bunun çok önemli nedenleri vardı.
– Bunun En Büyük nedeni Evimizde hem Yamaha Klavye, Hem de çok kaliteli digital Piyanomuz vardı.
– Fiziki ve maddi Olarak Akustik Piyano tek başına 10-15 müzik enstrümanını kadar külfetli.
– Ağırlığı 252 kg ve çok fazla yer kaplıyor 4 kişi yerinden kıpırdatamıyoruz.
– 6 ayda bir akort yapmak gerekiyor.
– Türk müziğine uygun bir enstrüman değil.
2009 yılbaşında Annesini kandırmış, Akustik piyano aldırmış. Akustik Piyano onun son müzik aleti oldu ve iyi de oldu. Piyano güneşin vazgeçilmez enstrümanı oldu. Onu Aldığı İlköğretim eğitiminden uzaklaştırdı. Önceleri oğlumuzun doktor veya mühendis olmasını istiyorduk. Müziği de hobi olarak yapmasını düşünmüştük. Fakat insan toprağına döktüğü zaman ve paraya hiç acımıyor. Oğlum bir tasavvuf müziği çaldığı zaman, Osmanlı padişahının müziğini veya klasik Türk müziğini çaldığı zaman benim tüm yorgunluğumu alıyor. Sadece klasik müzikte çalıyor olsaydı içim buruk kalırdı. Piyano normalde Türk musikisine uymuyor. Sanat ve tasavvuf müziğinin bu enstrümanda çalınması iyi sonuçlar vermiyor.
Komalı piyanoyu uzun araştırmalar sonrası bulduk. Şu an Türk musikisini Osmanlı Musikisini Sultan 3. Selim’in bestelerini onun tadında ve kemençeyle tamburla düet yaparak çalabiliyor. Bunu duyduğumuz zaman huzura eriyorum ve çok mutlu oluyorum. Atalarımızın, padişahlarımızın ozanlarımızın halk müziğini piyanoyla dinlemek çok harika bir duygu ve her gelen bunu söylüyor. İlk defa Türkiye’de Türk Müziğini piyanoya adapte ettik”
Anne Zerrin Yakartepe: “Güneş, bu işe emek verdi, çocukluğunu verdi. Bunu bir şekilde aktarması ve sunması lazım Türk kültürüne hizmet etmesi lazım. Bu birikimini diğer çocuklara aktarması lazım. Şu anda bu konuda çalışmaları ve planlanmış projeleri var. Piyano ve müzik atölyesi şeklinde. Bunları çocuklara sunacak belki bu şekilde güzel müzisyenler yetişecek. Güneş müzik sayesinde Osmanlı tarihine de ilgi duymaya başladı. Güneşin Osmanlı Arşiv araştırmalarına destek vermek amacıyla Annesi Osmanlıca öğreniyor.”
Güneş Yakartepe web siteleri için aşağıdaki adresleri ziyaret edebilirsiniz.
Web: www.Yakartepe.com , www.GunesYakartepe.com, www.Yakartepe.net
(*)Bu yazı Çok sevdiğim ve geleneksel Türk Müziğine çok katkı veren “MUSİKİ DERGİSİ” sinden alınmıştır. MUSİKİ DERGİSİ Sahibi – Editör Dr. Ayhan Sarı’ya teşekkür ederiz.
HABER VİDEOLARINI İZLE
1- İlk Video Çekimi; Piyano Nota Düzenlemesi Son Halife Abdulmecid Efendi’nin kaleme aldığı şekilde Itri Tekbir eserini Akustik Piyano ile (Komasız ve Aynen) çalınması.
Bu orijinal nota Araştırmacı Murat Bardakçı arşivindedir. Buhurizade Mustafa ITRI nin melodisinden sert ve farklı tınlamaktadır. Bunun iki nedeni var. Segah eserin komasız akustik piyanoda, makamın verilememesi ve ve Son Halife Abdulmecit Efendi’nin Sert Eşlik (Akor) Yazımı. (Bu tabii benim naçizane düşüncelerim.)
2- İkinci Video Çekimi; Üç sene önce Piyano Nota – Armoni düzenlemesini Güneş Yakartepe’nin yaptığı “Itri Tekbir” eserini Akustik Piyano ile (Komasız ) çalınması.
Tabii akustik ( Komasız piyanoda) ergumanlar sınırlı. Segah perdesini vermek mümkün değil.
3- Üçüncü Video Çekimi; Piyano Nota – Armoni düzenlemesini Güneş Yakartepe’nin yaptığı Tekbir eserini Komalı Piyano ile (segah makamı perdeli) çalınması.
Buhurizade Mustafa ITRI nin segah tekbirinin komalı piyano ile solo icrası.